– Recensie: ‘Dark Skies’ Is Een Effectieve Ontvoering door Buitenaardse wezens Harder Ongedaan gemaakt Door Een Einde Dat niet Haar Belofte

ontvoering door Buitenaardse wezens, de vermoedelijk echte fenomenen waarin burgers worden gestolen uit hun bedden, experimenteerde op, en zij keerden weder, is een echt beangstigend idee – wie super-eng mogelijkheden hebben alleen echt onderzocht in een handvol films (“Gemeenschap” met Christopher Walken, het meest beroemde; de ingenieus gestructureerde “Fire In The Sky” het meest effectief). De ultieme alien abduction film, iets dat zou kunnen doen voor vredige nachtelijke sluimeraars wat “Jaws” deed voor een dag op het strand, moet nog worden geproduceerd en “Dark Skies,” een nieuwe sci-fi horror thingee dat de alien abduction thema transplanteert op wat in wezen een losse remake van “Poltergeist,” zeker probeert een dergelijke prestatie. En het is best eng. Helaas wordt al zijn harde werk ongedaan gemaakt door een verbijsterend goofy einde dat ruwweg het filmische equivalent is van een ongewenste Anale Sonde.net zoals” Poltergeist “geworteld was in het voorstedelijke landschap van Reagan ’s Amerika, zo is” Dark Skies ” stevig geplant in het huidige economische klimaat na de recessie. De vader, Daniel Barrett (Josh Hamilton), is een werkloze architect op zoek naar werk, terwijl zijn vrouw Lacy (Keri Russell, geweldig als altijd) is belast met het ondersteunen van de familie als een makelaar op een moment dat niemand koopt huizen. Ze hebben twee jonge zonen – de oudere zoon Jesse (Dakota Goyo van “Real Steel”) groeit te snel op, dankzij zijn vriendschap met een onrustige oudere jongen; en Sam (Kadan Rockett) heeft al zijn eigen problemen – vooral als hij begint te vertellen aan zijn ouders dat hij ‘ s nachts wordt bezocht door een schimmige figuur die hij beschrijft als “de Zandman.”

populair op IndieWire

vroege sequenties in “Dark Skies,” wanneer de buitenwereldse weirdness meer welwillend is, doen denken aan niet alleen “Poltergeist” (met zijn geometrisch gestapelde stoelen en grappenmakende geesten) maar ook andere “Steven Spielberg presents”-achtige films uit dezelfde periode. Er zijn een aantal adembenemende sequenties die grenzen aan transcendentie waar de camera overhead glijdt, kijkend naar Jesse ‘ s fiets door de onderbevolkte buurt. Deze momenten leggen perfect dat gevoel van kindertijd vast – het soort late zomerlucht, die zwaar hangt met alle mogelijkheden om niet naar school te worden gedwongen, de vrijheid en exploratie die mobiliteit biedt, en die ontluikende hormonale ladingen die licht sociale interactie transformeren tot het materiaal van kosmische verwondering – en schrijver/regisseur Scott Stewart, de visuele effecten technicus die eerder de afwisselend agressieve “priester” en “Legioen” maakte, moet worden geprezen. Het is de sensatie “Super 8” probeerde te bereiken, maar kon niet helemaal vast te stellen.

langzaam maar zeker wordt de film intensiever, en de nachtelijke bezoekjes worden gruwelijker. De kinderen beginnen aanvallen te hebben en zijn bedekt met inktachtige blauwe plekken die de buren verwarren met ouderlijk misbruik (een rijke subplot die Helaas is verlaten tegen het einde van de film) en de volwassenen hebben elk perioden van “ontbrekende tijd” en vreemde tekens op hun lichaam. In een werkelijk angstaanjagende scène, vallen drie zwermen vogels hun huis binnen, waarbij ze elk raam raken met een gespleten dreun, alsof ze aangetrokken worden door een onzichtbare kracht. Een andere reeks heeft Daniel, die eerder in de film suggereert het snijden van de kabel als een manier om het financiële vet te trimmen, het opzetten van een uitgebreide reeks Beveiligingscamera ‘ s in een poging om te filmen wat er aan de hand is. In eerste instantie voelt dit als een wetende knipoog naar het gevonden beeldmateriaal genre, een die “Dark Skies” producer Jason Blum geholpen revolutie met “Paranormal Activity,” en het biedt een paar sequenties van kippenvel angst, maar de thematische en narratieve mogelijkheden gaan bijna volledig onontgonnen.Dit is een van de meer verlammende aspecten van “Dark Skies” – dat het niet in contact komt met de parallelle bedreigingen voor de Barrett familie – de buitenaardse indringers die met de kinderen rotzooien, en de volwassenen die hun leven niet genoeg bij elkaar kunnen krijgen om stabiliteit te bieden voor hun familie. De parallellen werden duidelijk getrokken in” Poltergeist, ” met de familie die in voor een Amerika gebouwd op de geesten van onze voorouders, geproduceerd in een tijd van ongewone hebzucht en egoïsme, en het toegevoegd aan de enkelvoudige macht van die film (enigszins ongedaan gemaakt door een onnodige reeks van sequels en spin-offs, maar nog steeds sterk duidelijk in het origineel). Tegen de derde act van “Dark Skies” krijgt Daniel een baan – dit zou een kleine triomf moeten zijn en een vergelijkbaar effect moeten hebben in de buitenaardse plotlijn, maar dat doet het niet. Deze secties zijn blijkbaar ‘ s nachts weggevaagd.de Barretts zoeken uiteindelijk het advies van een” expert”, dit keer gespeeld door J. K. Simmons, in full-on crank modus (zijn appartement is in puin, behangen met missing child aankondigingen hij klapt op buitenaardse ontvoeringen). Zijn verschijning in de film biedt een splinter van mogelijkheden, omdat hij suggereert dat er manieren zijn waarop de familie terug kan vechten tegen de laatste aanval van buitenaardse indringers. Voor iedereen die dacht dat de climax van “Poletergeist” was een beetje pussy-footed, dan is deze uitwisseling biedt hoop voor een volledige op bloedbad; iets als “Attack the Block” zoals gefilterd door ” Assault on Precinct 13.”(Het versterkt ook het psychologische onbehagen van de hele film.) Terwijl een schot van Daniel naar de wapenwinkel een beetje vlekkerig is gezien de recente gebeurtenissen, hebben deze sequenties de neiging om te resoneren – de familie, die zo veel spanning heeft geleden zowel van binnen als van buiten, bands samen om een gemeenschappelijke vijand te verslaan. Als het enige wat nodig was buitenaardse ontvoeringen waren om mam en pap te laten praten, het zij zo. Dit is waar “Dark Skies” op zijn pas komt en je er echt achter kunt komen; het was eerder griezelig en leuk (als het een beetje dun was), maar het kan echt uitzonderlijk zijn in dit thuisgedeelte.

helaas valt alles uiteindelijk uit elkaar. Het beleg begint, natuurlijk, met koele bloeit als spijkers draaien naar achteren van scharnieren, en dan een reeks scènes gebeuren om redenen die niet veel zin, die volledig ontspoort spanning of angst of plezier. Waar deze scènes vandaan kwamen is eerlijk gezegd iets om over te puzzelen. Ze lijken vanuit een andere film te zijn overgevlogen en het effect is niet alleen om de spanning weg te nemen waar de reeks naar toe was opgebouwd, maar om alle dingen ongedaan te maken die je in de vorige negentig minuten van de film misschien wel leuk vond. (Ook: je krijgt nooit echt een goede blik op de monsters, dat is altijd een bummer. Buitenaardse ontvoeringen zijn een echt angstaanjagend idee, en het bouwen van een buitenaardse ontvoering film op het sjabloon van “Poltergeist” is een geweldig idee. Maar ” Poltergeist “had één ding dat” Dark Skies ” hard nodig heeft: follow-through.