recension: ”Dark Skies” är en effektiv Alien Abduction Chiller ångras av ett slut som misslyckas med att leverera på sitt löfte

Alien abduction, de förmodligen sanna fenomenen där vardagliga medborgare blir stulna från sina sängar, experimenterade på och återvände, är en verkligt skrämmande ide – en vars superskrämmande möjligheter bara verkligen har utforskats i en handfull filmer (”Communion,” med Christopher Walken, mest känt; den genialt strukturerade” elden i himlen ” mest effektivt). Den ultimata alien abduction-filmen, något som kan göra för fredliga nattliga slumrar vad ”Jaws” gjorde för en dag på stranden, har ännu inte producerats och ”Dark Skies”, En ny sci-fi horror thingee som transplanterar alien abduction-temat på vad som i huvudsak är en lös remake av ”Poltergeist”, försöker verkligen en sådan prestation. Och det är ganska läskigt. Tyvärr, allt sitt hårda arbete ångras av en förvirrande fånig avslutning som är ungefär den filmiska motsvarigheten till en oönskad anal sond.precis som” Poltergeist ”var rotad i förortslandskapet i Reagans Amerika, så är” Dark Skies ” fast planterad i dagens ekonomiska klimat efter lågkonjunkturen. Fadern, Daniel Barrett (Josh Hamilton), är en arbetslös arkitekt som söker arbete, medan hans fru Lacy (Keri Russell, fantastiskt som alltid) belastas med att stödja familjen som fastighetsmäklare i en tid då ingen köper hem. De har två unga söner – den äldre sonen Jesse (Dakota Goyo från ”Real Steel”) växer upp för snabbt tack vare sin vänskap med en orolig äldre pojke; och Sam (Kadan Rockett) har problem alla sina egna – speciellt när han börjar vidarebefordra till sina föräldrar att han besöks på natten av en skuggig figur som han beskriver som ”Sandman.”

populär på IndieWire

tidiga sekvenser i” Dark Skies”, när den andra världsliga konstigheten är mer välvillig, tänker inte bara på” Poltergeist ”(med sina geometriskt staplade stolar och prankish sprit) utan också andra”Steven Spielberg presenterar” -filmer av samma period. Det finns några käftande sekvenser som gränsar till transcendens där kameran glider över huvudet och tittar på Jesse som cyklar genom det underbefolkade grannskapet. Dessa ögonblick fångar perfekt den känslan av barndomen – den typ av sensommarluft som hänger tungt med alla möjligheter att inte tvingas in i skolan, friheten och utforskningen som rörlighet ger, och de växande hormonella laddningarna som förvandlar lätt social interaktion till saker av kosmisk underverk-och författare/regissör Scott Stewart, den visuella effekttekniker som tidigare gjorde den omväxlande aggressiva ”prästen” och ”legionen”, bör berömmas. Det är känslan ”Super 8” försökte uppnå men kunde inte riktigt etablera sig.

långsamt men säkert intensifierar filmen, och de nattliga besöken blir mer fruktansvärda. Barnen börjar få anfall och är täckta av bläckiga blåmärken som grannarna misstänker för föräldramissbruk (en rik delplot som Tyvärr överges mot slutet av filmen) och de vuxna har vardera perioder med ”saknad tid” och konstiga märken på sina kroppar. I en verkligt skrämmande scen kraschar tre flockar Fåglar in i sitt hem och slår varje fönster med en splattery thump, som om de dras av någon osynlig kraft. En annan sekvens har Daniel, som tidigare i filmen föreslår att skära kabeln som ett sätt att trimma det ekonomiska fettet, inrätta en utarbetad serie säkerhetskameror i ett försök att videoband vad som händer. Först känns det som en vetande blinkning på found footage-genren, en som ”Dark Skies” – producenten Jason Blum hjälpte till att revolutionera med ”Paranormal aktivitet” och det ger ett par sekvenser av goose bumpy dread, men dess tematiska och berättande möjligheter går nästan helt outforskade.

detta är en av de mer förödande aspekterna av” Dark Skies ” – att det misslyckas med att engagera sig med de parallella hoten mot Barrett – familjen-de främmande invaderarna som bråkar med barnen och de vuxna som inte kan få sina liv tillsammans tillräckligt för att ge stabilitet för sin familj. Parallellerna var tydligt ritade i ”Poltergeist”, med familjen som stod in för ett Amerika byggt på våra förfäders spöken, producerat i en tid av ovanlig girighet och själviskhet, och det lade till filmens singulära kraft (ångras något av en onödig sträng av uppföljare och spin-offs men fortfarande starkt uppenbar i originalet). Mot den tredje akten av ”Dark Skies” får Daniel ett jobb – det här borde vara en liten triumf och ha en liknande effekt i den främmande plotlinjen, men det gör det inte. ingenting materialiseras någonsin som det borde. Dessa avsnitt, tydligen, har spirited bort på natten.

Barretts söker så småningom råd från en ”expert”, den här gången spelad av JK Simmons, i full-on crank-läge (hans lägenhet är i shambles, tapeterad med saknade barnmeddelanden som han kritar upp till främmande bortföranden). Hans utseende i filmen erbjuder en möjlighet, eftersom han föreslår att det finns sätt att familjen kan slå tillbaka mot det slutliga angreppet av utomjordiska invaderare. För alla som tyckte att klimaxen av ”Poletergeist” var lite fitta, så erbjuder denna utbyte hopp om en full på blodbad; något som ”Attack the Block” som filtrerat genom ”Assault on Precinct 13.”(Det förstärker också den psykologiska oroen i hela filmen.) Medan ett skott av Daniel som går till pistolbutiken är lite spottigt med tanke på de senaste händelserna, tenderar dessa sekvenser att resonera – familjen, som har lidit så mycket belastning både inifrån och utan, band tillsammans för att besegra en gemensam fiende. Om allt som krävdes var främmande bortföranden för att få mamma och pappa att börja prata, så var det. Det är här ”Dark Skies” träffar sitt steg och du kan verkligen komma bakom det; det var spöklikt och roligt innan (om det var lite tunt) men det kan vara riktigt exceptionellt i denna hemsträcka.

tyvärr faller allt ifrån varandra i slutet. Belägringen börjar naturligtvis med svala blomningar som naglar som snurrar bakåt från gångjärnen, och sedan händer en serie scener av skäl som inte ger mycket mening, vilket helt spårar någon spänning eller ångest eller kul. Var dessa scener till och med kom ifrån är ärligt talat något värt att förbrylla över. De verkar ha blivit airlifted in från en annan film helt och hållet och effekten är att inte bara utplåna spänningen som sekvensen hade byggt mot, men att ångra alla saker som du kanske har gillat under de föregående nittio minuterna av filmen. (Också: du får aldrig riktigt en bra titt på monster, vilket alltid är en bummer.) Alien abductions är en verkligt skrämmande IDE, och att bygga en alien abduction-film på mallen ”Poltergeist” är en bra ide. Men ”Poltergeist” hade en sak ”Dark Skies” är mycket i behov av: uppföljning.