Articles

ny Hampshire ‘s 48 4.000-Footers, rangeret

Hvis jeg havde en dollar for hver gang nogen spurgte mig, hvilken af ny Hampshire’ s 48 4.000 footers var min favorit, ville jeg have et par hundrede dollars. Hvilket ikke er meget penge. Men da jeg blev bedt om at rangere dem fra mindst til mest favorit af Treks redaktører, sprang jeg på chancen for at tackle noget, som mange mennesker ville vige væk fra. Når det er sagt, er der ingen måde, jeg kan 100 procent rangere dem fra værste til bedste. Jeg elsker dem alle, selv dem, jeg hadede, da jeg vandrede dem. Og hvad der kunne have været en af mine mindst foretrukne vandreture kunne rangere i top fem for en anden.

men for sjov af det, lad os tackle den umulige opgave at sammenligne et bjerg til et andet, fra #48 til #1.

placering af 48 4.000 sidefødder

48 og 47: Hancock/South Hancock

Ja, Der er dias og en dejlig tur i skoven foran dem. Men ingen af Hancocks efterlod et varigt indtryk på mig. Hvad fik South Hancock til at rangere lidt højere end Hancock? Topmødet er en lidt mere skovklædt og havde nogle nice udsigt mellem grenene. Alligevel blev der ikke gjort noget varigt indtryk.

46: Moriah

Var ikke en fan. Vandreturen var ubarmhjertig, jeg havde nye vandrestøvler på, og mine fødder dræbte mig, og udsigterne var ikke noget at skrive hjem om.

45: Osceola, East Peak

det er helt skovklædt, og når man vandrer alene uden peakbagging med Osceola, er stien den mest spændende del af vandreturen. Den eneste udsigt fra topmødet er intet andet end et blik op på Osceola, der driller dig gennem træerne.

44: Middle Carter

Jeg kan ikke engang huske, hvordan topmødet så ud. Jeg tror, det var udsigtsløst og overskygget af den enestående udsigt over Mount Hight.

43: South Carter

denne top slår kun Middle Carter, fordi den havde nogle fantastiske nedslag, da jeg vandrede den. Manøvrering over dem og vandring 19 Mile Brook Trail er det, der gjorde Carters til en mindeværdig vandretur.

toppen af Mount Liberty

42: Carter Dome

nedstigningen fra topmødet til Carter Notch er den mest spændende del af denne vandretur. Der er ingen udsigt fra topmødet og forsøger ikke at glide og falde på de iskolde klipper, mens du ser to teenagere forsøge at navigere de samme klipper uden mikrospikes, er det, jeg husker mest om Carter Dome.

41: vildkat D

der er en stolelift øverst, og stien er dybest set uendelige PUDS, indtil du kommer ud på den anden side og skal klatre ned i Carter Notch. Nok sagt.

40: vildkat A

efter slogging langs vildkat Ridge Trail, Du kommer til en stenet udsigter med udsigt over til Carters. Den dag jeg vandrede det, der var ingen synspunkter, og nedstigningen ned i Carter Notch var den bedste del af dagen.

39: Tecumseh

Dette er normalt en af de første 4.000 fods nogen vil vandre, fordi det er det nemmeste at komme til, og en af de korteste vandreture. Topmødet har nogle gode udsigter, men at vandre ud fra et skisportssteds parkeringsplads, og at følge en sti, der løber parallelt med en skiløjpe, er ikke det, jeg ville kalde en vildmarksoplevelse.

nye Hampshires Hvide Bjerge: Nyd Ansvarligthvide. Notorisk vanskeligt. Berømt betagende. Denne cirka hundrede kilometer lange strækning af Appalachian Trail gennem ny Hampshire vil helt sikkert skille sig ud i mindet om enhver gennemvandrer og fantasien hos enhver håbefuld. Den hvide Bjergstrækning af…Læs mere

38: Passaconauge

begge gange vandrede jeg dette Bjerg, det blev sokket ind. Stien til topmødet er virkelig rart, og stien mellem hvid ansigt og Passaconauge (hvis du Sækker begge toppe) har en god stemning, så jeg nød dette bjerg.

37: Osceola

en af de første 4.000-footers jeg nogensinde gjorde var Osceola. Jeg kan huske, at det var virkelig svært, og da jeg kom til toppen, regnede jeg med, at jeg også havde ramt East Osceola. Dårlig ide. Jeg nåede East Osceolas topmøde og kæmpede tilbage tårer ved at vide, at jeg skulle trække mine skridt tilbage til toppen af Osceola for at komme tilbage til min bil. Anden gang jeg vandrede det, indså jeg, at jeg var meget stærkere og så, at væksten fik mig til at føle mig rigtig god med mig selv.

36: Hvid ansigt

klatring op blåbær afsats og derefter kigger ud over smørrebrød rækkevidde ørkenen på en solskinsdag er noget alle bør gøre mindst en gang i deres liv. Stien fra topmødet, der fører til Passaconauge, tilføjer skønheden ved denne vandretur. De mange fluer, der ser ud til at leve i evighed på de åbne afsatser på toppen af bjerget, tilføjer ikke skønheden i denne vandretur, men de er bestemt mindeværdige.

35: Carrigain

dette var det første bjerg, jeg klatrede, hvor jeg næsten vendte mig om, før jeg nåede toppen. For en ny vandrere er Signal Ridge Trail ubarmhjertig. Den første del af vandreturen er ikke dårlig, men så rammer du den faktiske stigning, og den holder ikke op med at få højde, før du når en kort, flad højderyg før det sidste skub til topmødet. Ja, der er en fantastisk udsigt fra topmødet, men jeg hadede Carrigain i lang tid, indtil jeg vandrede det igen som en stærkere vandrer og indså, at det ikke er så slemt.

34: Garfield

dette var min første 4,000-footer. Jeg vandrede det med min mand tilbage i 2010 og troede, det var en rigtig lang vandretur på ti miles. Siden da, jeg har vandret det to gange mere solo, og det var en fantastisk vandretur begge gange. Garfield Trail er en af de eneste stier i de hvide, der har omskiftninger, og de første par miles af trail er gradvise og væver gennem en smuk løvskov. Udsigten fra topmødet er fremragende i alle retninger, og det har lidt af alt, hvad en god vandretur skal have.

33: felt

det er virkelig svært at “rangere” Villey Range, fordi du normalt topper dette sæt af tre bjerge (Villey, felt, Tom). Af hensyn til dette indlæg rangerer jeg feltet lavere på listen end Tom og Villey, simpelthen fordi det ikke rigtig har noget at gøre med det. Ja, der er et par udsigter fra det for det meste skovklædte topmøde, men det sidder mere som en bump på en højderyg end en top, der står alene med unikke funktioner.

Sjælland Trail

32: Jeg kom fra A-Å Trail, ikke Ethan Pond Trail, hvilket betyder, at jeg aldrig har oplevet de omfattende trinstiger, der fører op til Villey Range Trail. Men alene er det ikke den mest fantastiske top, jeg har stået på toppen af.

31: Tom

Tom er min favorit top på Villey Range. Det er virkelig svært at rangere disse toppe individuelt, fordi jeg kun nogensinde har vandret dem som en gruppe, men der er ingen tvivl om, at Tom er min favorit ud af de tre. Sidder alene på et sporspor, Tom har ikke den bedste udsigt fra topmødet, men der er noget om denne top og sporet lige før Tom Spur, der talte til mig. Jeg kan huske første gang, jeg klatrede op på dette bjerg. Jeg var i ærefrygt, at der var denne mystiske netværk af stier i skoven tusindvis af fødder op. Jeg følte, at jeg havde opdaget en hemmelig verden, der eksisterede i skoven, og i stedet for at være bange for at være helt alene i skoven, jeg følte mig velsignet over at have snublet over noget så smukt.

576 topmøder: Gridding ny Hampshire 4,000-Fodnye Hampshire Hvide Bjerge er hjem nogle af de mest udfordrende og smukke stier i landet. Stierne er ofte lidt mere end eroderede klippeskred, navigeret ved at hoppe og sænke sig selv fra belejrede træstammer. Og det er bare om sommeren. Tak…læs mere

30: Hale

første gang jeg vandrede Mount Hale tog jeg Lend-a-Hand trail til toppen og peakbagged det med Sjælland. Jeg var virkelig træt og vidste ikke, hvor hårdt sporet til topmødet skulle være. I stedet for at være forbløffet over at vandre gennem en smuk sump, jeg var irriteret og skør, fordi jeg var sulten og træt og løb tør for vand. Anden gang jeg hiked det, besluttede jeg hurtigt at ramme topmødet alene, fordi jeg ikke havde meget tid til at gøre en lang vandretur. Det var ekstremt muggy den dag, og selvom sporet til topmødet er smukt, jeg svedte ihjel og følte mig virkelig svag. Topmødet har ingen synspunkter, men jeg ville helt sikkert gøre det igen ved Lend-a-Hand Trail som en løkke med Hale Brook Trail.

29: Pierce

Pierce er efter min mening en af de nemmeste af de 4.000-footers at vandre. Det har også en fantastisk udsigt over Præsidentområdet fra topmødet og løber gennem Alpeområdet mod topmødet. Stien er kendt som den ældste kontinuerligt anvendte og vedligeholdte sti i nordøst. Den blev grundlagt i 1819 og er en del af Appalachian Trail. Den del af stien, der fører til toppen af Mount Pierce, er moderat klassificeret og en typisk ny Hampshire vandresti uden omskiftninger. Hvorfor er det ikke højere oppe på min liste over foretrukne vandreture? Det er ikke meget lang og for stærkt trafficked for mig.

28 og 27: Syd tvilling/Nord tvilling

både syd og Nord tvilling bjerg har en smuk udsigt ind i Pemigevasset ørkenen, men begge gange har jeg vandret dem, jeg har gjort det som en del af en enkelt dags obligationer krydser. Dette førte til, at de blev overskygget af de episke obligationer. De er fantastiske toppe, og stien, der fører til topmødet, er smuk, vævning gennem løvskove og strødt med strømovergange. Som en selvstændig vandretur, der dækker begge toppe, ville man ikke blive skuffet.

26: Eisenhår

sidder lige mellem Mount Pierce og Mount Monroe, Eisenhår er et smukt bjerg med et åbent, fladt topmøde og udsigt i alle retninger. Topmødet er omgivet af Alpeområdet, og uanset hvilken sæson du vandrer det I, bliver du ikke svigtet. Medmindre du vandrer det i dårligt vejr, hvilket ikke ville være meget smart, og forhåbentlig ikke er noget, du har til hensigt at gøre (Læs: helt udsat for elementerne på et stort åbent topmøde).

topmøde af Mount Jackson

25: Monroe

den bedste del om vandreture Mount Monroe er, at hvis du tager det på fra nord mod syd, kan du dumpe din pakke på søerne i skyerne hytte før rammer topmødet. Nå, det er ikke den eneste gode del af dette bjerg, tror jeg. AMC hut har velsmagende godbidder, og du vil være interesseret i ikonisk udsigt over Hvide Bjerge. Men hvis du leder efter ensomhed, finder du det ikke på nogen af præsidenterne, medmindre du vandrer dem om vinteren, og selv da vil du sandsynligvis løbe ind i mennesker.

24: Lincoln

Der er ikke noget dårligt ved Mount Lincoln, den midterste top på Franconia Ridge, men da jeg vandrede det, var der ikke tid til at stoppe på topmødet eller endda indse, at jeg var på topmødet, fordi det var januar og dårligt vejr. Jeg ved, at der er klipper og sten til at navigere, men det handler om alt, hvad jeg ved om Lincoln.

23: Copenhagen

Jeg ved, at de fleste mennesker vil undre sig, Hvorfor er Mount Copenhagen på nummer 23 på din liste?! Hvorfor er det ikke nummer 1? For at være ærlig, så meget som jeg elskede begge gange, vandrede jeg det, toppen er en slags svigt for en vandrere som mig. At vandre gennem Tuckermans kløft eller forbi vandfaldene på Ammonioosuc Ravine Trail, op ad klippefelterne, hvor udtrykket “trail” bruges løst, og derefter ende i trængsel og travlhed på topmødet er alt andet end en vildmarksoplevelse.

hvad der kræves for at vandre hver kilometer af stien i Hampshires hvide Bjergerødforing: den største Vandreudfordring, du aldrig har hørt om hvid bjerg National Forest, er en legendarisk bastion af robusthed. Appalachian Trail thru-vandrere betragter næsten enstemmigt 100-mile sektionen gennem de hvide som den sværeste del af deres 2.200-mile trek. Men…læs mere

22: Flume

Mount Flume har nogle fantastiske udsigt over Franconia hak. Det har også, hvad der virker som uendelige trinstiger, der fører op ad Osseo Trail. Disse stiger tjener som et eksempel på det fremragende arbejde hos trail-vedligeholdere i de hvide. Jeg kunne godt lide stigerne bedst på denne vandretur.

21: Moosilauke

alle tre gange har jeg summited “The Moose” det er blevet Socket i. Det tog ikke væk fra skønheden i dette bjerg eller stierne, der fører til topmødet. At tage den gamle vognvej til topmødet og besøge fundamentet fra hotellet, der plejede at stå på toppen af dette bjerg, får dig til at føle, at du trådte tilbage i tiden.

20: Cannon

Cannon Mountain er en smuk vandretur, indtil du kommer til toppen og ser udkigstårnet plantet blandt træerne. Nogle mennesker bliver måske ikke generet af menneskeskabte armaturer på toppen af bjergene (og nogle gange tager disse armaturer ikke væk fra skønheden), men jeg har aldrig været fan af at vandre et bjerg og høre lyden af stoleliften, der løber et par meter fra toppen.

19: Liberty

Liberty er et smukt bjerg. Den del af det, der skiller sig mest ud i mit sind, er rocky summit, der stikker ud til et punkt. Hvorfor skiller denne funktion sig ud for mig? Hver gang jeg står på den klippe, er alt, hvad jeg kan tænke på, Løvernes Konge, som får livets cirkel til at spille i mit hoved, og jeg kan huske, da jeg plejede at skubbe min kat i luften, mens jeg skreg: “det er livets cirkel” som barn. (Ingen katte blev skadet i genoptagelsen af den film).

18: Jackson

jeg har vandret dette bjerg mere end nogen anden 4.000 fod, ikke fordi det er det smukkeste (selvom det er smukt), men fordi det var hvor jeg følte mig mest komfortabel i de tidlige dage af min vandrekarriere. Jeg har hiked det i hver sæson, og uanset hvilken tid på året, jeg er altid velkommen til blæsende vinde på det åbne topmøde. Det har ikke afskrækket mig at besøge det igen og igen.

17: Galehead

første gang jeg vandrede Galehead græd jeg næsten på topmødet. Hvilken, for dem af jer, der har vandret det ved, er en skovklædt, udsigtsløs cirkel af skov, hvor alle de sorte fluer i ny Hampshire bor. Hvorfor græd jeg næsten? Fordi jeg var træt, og jeg troede ikke, jeg kunne gøre det. Men jeg sad der i træerne, tog et billede af mig selv smilende og gik derefter tilbage til Galehead Hut. Galehead summit er en af dem, folk gør simpelthen fordi de er nødt til at nå toppen for at tjekke det ud “listen.”De smarte mennesker stopper ved hytten og nyder faktisk udsigt og mangel på sorte fluer.

16: Sjælland

et andet topmøde, der mangler udsigt, Sjælland, er bedre end Galehead, for selvom topmødet er helt skovklædt, er der ingen sorte fluer, og der er et godt fotograferet topmøde skilt udskåret på et stykke træ. Denne top har en særlig plads i mit hjerte, fordi han var en af min afdøde fars foretrukne steder at besøge i de hvide.

15 og 14: North Kinsman/South Kinsman

disse bjerge falder på Appalachian Trail og har nogle fantastiske udsigter over Franconia Ridge fra deres toppe. Lonesome Lake AMC Hut og Lonesome Lake sidder 1.000 meter op fra Lafayette Place parkeringsplads og er stærkt besøgt af turister. Så meget som jeg elsker hele dette område, kan jeg ikke lide at vandre i en conga-linje, så jeg har tendens til at holde ud med at vandre disse to toppe indtil vinteren.

Tuckermans kløft

13 og 12: North Tripyramid/Middle Tripyramid

Tilbage da jeg først begyndte at vandre, var Tripyramiderne nogle af mine foretrukne toppe i de hvide. At tage Sabbaday Brook Trail og Pine Bend Brook Trail til toppen af disse to næsten udsigtsløse toppe betød at nyde skoven var den bedste del af vandreturen. Vandreture i vildmarken betyder, at der mangler spormarkører, og nedblæsninger ryddes kun, hvis det er absolut nødvendigt. Klatring over og under faldne træer, stopper for at sikre, at du stadig er på sporet, og at krydse vandløb snesevis af gange er det, der gør disse toppe til nogle af mine favoritter.

11, 10 og 9: Mount Bond, Vest Bond og Bondcliff

disse tre toppe handler ikke om topmødets synspunkter for mig—de handler om rejsen. Ja, det er fantastisk at stå på Bondcliff og føle, at du er ved at falde ud af kanten, men det er ikke derfor, jeg vandrer disse toppe. For at være ærlig, og sandsynligvis noget mange ville bøje sig over, jeg nyder den lange gåtur i skoven på Bondcliff Trail og Lincoln Forest Trail næsten mere end resten af vandreturen.

Top fem nye Hampshire vandreture, der ikke er på Appalachian TrailAs bladene begynder at vende i det nordlige ny Hampshire og blad-peeping sæson kommer i fuld gang, forsøger at finde ensomhed i NH ørkenen bliver mere og mere vanskeligt. I stedet for at blive hulet inde eller kæmpe mod folkemængderne … Læs mere

8, 7 og 6: Madison, Adams, Jefferson

i rækkefølge af mindst til mest episke, efter at have klatret op på Caps Ridge Trail til toppen af Jefferson, kunne Madison og Adams ikke sammenligne. Ja, Der er en fantastisk udsigt fra alle tre topmøder, men Jefferson vandt. Adams vinder, når det kommer til de fleste tekniske stier—især når du tager Star Lake Trail ned fra topmødet. Denne traverse er en af de mest mindeværdige vandreture, jeg nogensinde har gjort, og jeg tror, jeg smilede hele dagen (indtil jeg løb tør for vand med omkring fem miles tilbage i vandreturen).

5: Lafayette

dette var topmødet, hvor jeg sluttede runde en af vandreture hver eneste af de 48 4.000-footers. Det var episk og fantastisk at stå på toppen af denne top i Januar, uden udsigt, sne falder, vind piskning, og rime is danner på alle mine gear. Det var en af de mest udfordrende vandreture, jeg har gjort, og det topmøde vil altid have et særligt sted i mit hjerte, fordi det var slutningen af begyndelsen for mig.

4: Første gang jeg vandrede dette bjerg, nåede jeg ikke toppen. Jeg troede, jeg havde, men så omkring halvvejs ned indså jeg, at jeg ikke havde ramt toppen. Det sugede. Jeg var virkelig bange for at vandre det, fordi det var helt Socket i hele tiden, og stien føltes virkelig uhyggelig. Jeg var den eneste person på sporet næsten hele tiden, og det var tilbage, da jeg først begyndte at vandre. Siden da har jeg vandret det to gange mere, og den del, jeg kan lide mest om hele denne region af de hvide, er det, der skræmte mig mest i starten. Jo mere jeg kommer ud, jo mere indser jeg, at Vandreture de mindre rejste stier er mine favoritter.

Start af besætningsstien, der fører til toppen af Uglens hoved

3: Isolation

første gang jeg vandrede Isolation, lavede jeg en løkke over Glen Boulder og Rocky Branch Trail. Jeg kunne slet ikke lide det. Størstedelen af Rocky Branch Trail var mere som Rocky Brook Trail, og jeg stoppede med at forsøge at holde mine fødder tørre efter ca.en halv mil slogging gennem en ægte strøm. Jeg lovede aldrig at vandre den sti igen. Et år senere trak jeg ind i trailhead og ledes tilbage op sporet. Det var fantastisk. Syv kilometer vildmark og nogle af de smukkeste skove, jeg har set.

2: Cabot

de store Nordskove er blevet nogle af mine yndlingssteder at besøge i de hvide, siden jeg begyndte at vandre. De er også nogle af de områder, jeg var mest bange for, da jeg var en ny vandrere. Nu, hvad jeg engang frygtede er, hvad jeg elsker mest om denne del af Hampshire. Selvom du sandsynligvis vil se mindst en person, når du vandrer Cabot, den nordligste 4.000 fod på listen, føler jeg stadig, at jeg er midt i intetsteds, når jeg klatrer på dette bjerg. Hele Kilkenny Ridge, der strækker sig fra vej til Cabot, er nogle af de smukkeste skove, jeg har stødt på.

1. Ugle hoved

min favorit 4.000-footer er ugle hoved. Der er ikke noget, jeg ville ændre ved denne vandretur, og begge gange jeg har afsluttet det, vidste jeg, at det var mit Bjerg. Første gang jeg afsluttede 19-mile vandreturen, blev jeg forelsket i den lange gåtur. At bruge otte miles på at gå gennem nogle af de mindst rejste stier i De Hvide Bjerge, gennem skov, der føles så gammel som tiden, er det, jeg elskede mest ved Uglens hoved. Der er ingen udsigt fra topmødet, du klatre en en-mile dias efter vandreture otte miles, og derefter navigere en besætning sti resten af vejen til den skovklædte topmøde. Det er perfekt.

Endelige tanker

det er ikke let at placere 48 4.000-footers, og selv efter at have gjort det, undrer jeg mig over, hvorfor jeg valgte et bjerg for at komme før et andet. At bede en ægte elsker af De Hvide Bjerge om at rangere” 48 ” er som at bede forældre om at vælge deres yndlingsbarn. Hver er unik, og du kan favorisere nogle egenskaber frem for andre. Nogle gange kan du blive grundigt irriteret over den ene over den anden, men du kan umuligt sige, hvilken du kan lide mere. Det samme gælder bjergene. Hver har sine lektioner at lære dig, og hver gang du vandrer dem, lærer du noget nyt om dig selv. Det bedste ved 48 er, at du kan vandre dem en million gange og se noget nyt, føle en ny følelse eller opdage et andet perspektiv hver gang du rammer sporet. Det bedste ved vandreture er, at stien river dig ned og derefter bygger dig op igen, igen og igen.